Grammatisk utvikling

Tilegnelsen av grammatikk følger gjerne en u-kurve, hvor vi tilsynelatende blir dårligere før vi blir bedre.

Mye av forskninga på barns grammatiske utvikling har tatt for seg hvordan barn lærer seg å bøye verb i fortid.

Det vanlige er at barn først sier verb slik de hører voksne gjør det, for så å begynne å gjøre mange grammatiske feil, før de går tilbake til å bøye verb voksennært.

Hvorfor det? Jo, dette er et tegn på utvikling: Etter hvert som vi lærer oss nye mønstre, prøver vi dem ut, og det tar tid å forstå hvilke bøyningsmønstre som passer hvor.

Grammatisk utvikling dreier seg også om utvikling av setningsstrukturer. I tilpasningen av kartleggingsverktøyet LARSP er denne utviklingen beskrevet for en del norsktalende barn i alderen 1–6 år.

Prediksjon

Språklig prediksjon dreier seg om å forutse ord som ofte opptrer sammen, eller nesten høre ordene, før de har blitt sagt. 

Publikasjoner om grammatisk utvikling

  • Ribu, Ingeborg Sophie; Simonsen, Hanne Gram; Løver, Morten Aase; Strand, Bror-Magnus S. & Kristoffersen, Kristian Emil (2019). N-LARSP: A Developmental Language Profile for Norwegian. I Ball, Martin J.; Fletcher, Paul & Crystal, David (Red.), Grammatical Profiles: Further Languages of LARSP. Multilingual Matters. ISSN 9781788924382. s. 1–28. doi: 10.21832/9781788924399-003.
  • Theimann, A. Y. O. (2019). The boy eats the green… Verb-mediated prediction in young bilingual children (Masteroppgave, Universitetet i Oslo). http://urn.nb.no/URN:NBN:no-73598.
  • Theimann, A., Kuzmina, E., & Hansen, P. (2021). Verb-Mediated Prediction in Bilingual Toddlers. Frontiers in psychology, 12.
Publisert 29. sep. 2022 13:30 - Sist endret 7. nov. 2022 14:40