ILOS-akademiet

ILOS-akademiet er ILOS' utstillingsvindu hvor vi viser noe av den fantastiske bredden og kompetansen vi har på ILOS. Møtene arrangeres den første torsdagen hver måned i Niels Kaffebar i Niels Treschows hus. Arrangementene er et samarbeid med SiO.

Alle ansatte og studenter ved ILOS er spesielt invitert, men arrangementet er også åpent for andre interesserte.

Velkommen!

Se også tidligere arrangementer fra 2022.

Tidligere

Tid og sted: , Niels kaffebar

Professor Karen Gammelgaard kommer til ILOS-akademiet for å snakke om språkpolitikken i den slaviske verden etter kommunismen.

Tid og sted: , Niels kaffebar

Førsteamanuensis Audun Mørch kommer til ILOS-akademiet for å snakke om urfolkslitteratur fra tidligere Sovjetunionen.

Tid og sted: , Niels kaffebar

Sam Klee will speak about his recent dissertation, "America's Food Army," and its treatment of unfree farm labor in the US during World War II.

Tid og sted: , Niels kaffebar

Velkommen til et spennende møte med førsteamanuensis Michelle Waldispühl som, i samtale med instituttleder Christine Meklenborg Nilsen, vil snakke om sin forskning og bakgrunn.

Tid og sted: , Niels kaffebar

Velkommen til en spennende samtale med førsteamanuensis Hilde Løvdal Stephens som vil snakke om leseopplæring og politikk i amerikansk historie.

Tid og sted: , Niels kaffebar

– Alle språk er språk, og hadde det ikke da vært naturlig for alle som jobber med et språk på UiO, å jobbe sammen så mye som mulig, enten de studerer språket, underviser i det eller forsker på det? Det har jeg i hvert fall alltid meint!

Tid og sted: , Niels kaffebar

Velkommen til ei spanande samtale med professor Tone Selboe som vil snakke om kjærleiksbrev skrivne av nokre av Noregs mest sentrale forfattarar frå 1800- og 1900-talet. Instituttleiar Christine Meklenborg Nilsen intervjuar.

Tid og sted: , Niels kaffebar

Bli med på ei spanande samtale med professor Atle Grønn om krigsspelet sjakk, om sjakk i kalde og varme krigar. Instituttleiar Christine Meklenborg Nilsen intervjuar.

Tid og sted: , Niels kaffebar

Bli med på et spennende foredrag med førsteamanuensis Stefan Rabitsch om cowboyhattens kulturhistorie. Arrangementet avholdes på engelsk.

Tid og sted: , Niels Kaffebar i Niels Treschows hus

Hva leste vi under pandemien? Hva gjorde det med oss at vi plutselig ikke lenger beveget oss rundt i samfunnet og i stedet ble sittende hjemme?

Tid og sted: , Niels Kaffebar i Niels Treschows hus

Bli med på en spennende samtale med professor Kjersti Bale og førsteamanuensis Geir Uvsløkk om Nobelprisvinner Annie Ernaux' forfatterskap.