Om prosjektet
Prosjektet «SAMMEN» vil involvere studenter som aktive partnere i utprøving og videreutvikling av nye lærings- og vurderingsformer.
Prosjektet gjennomføres i forbindelse med en overgripende revisjon og evaluering av masterundervisingen ved IMK. Instituttet vil i sin nye masterportefølje fra høsten 2022 utvikle og implementere studentaktive lærings- og vurderingsformer. En hovedtanke i denne prosessen er å involvere studenter i utviklingen og implementeringen av innholdet i disse programmene.
Prosjektet skal følge og videreutvikle denne prosessen, ved å innføre, systematisere, analysere og dokumentere innovasjoner i undervisnings-, vurderings- og programdesign, i tett samarbeid med masterstudenter fra instituttet.
Arbeidet har som siktemål å utvikle utdanningstilbud som studentene opplever relevant og meningsfullt, og hvor de utvikler kunnskap, ferdigheter og arbeidsformer med høy overføringsverdi til andre deler av samfunnet. Prosjektet jobber med læringsaktiviteter og vurderingsformer i emner ved både bachelor- og masterprogrammene på instituttet.
Som pedagogisk faglitteratur innenfor høyere utdanning viser, er det gjennom studentaktive læringsformer, formative vurderingsformer og en generell opplevelse av eierskap til egen læring og studiehverdag, at prosjektets ønsker og verdier lar seg realisere – både fra studentenes og de ansattes side.
Mål
![Studentmedvirkning: Cole og Arman er vitenskapelige assistenter på prosjektet. Anine, Sunna, Guri er med i SAMMENs studentpanelet.](/imk/forskning/prosjekter/sammen-om-lering/cole-arman-og-studentpanel-v22.jpg)
Prosjektets hovedmålsetning er å aktivere og engasjere studentene i egen læring, gjennom å gi dem arenaer og verktøy for medvirkning og medbestemmelse i et gjensidig forpliktende samarbeid med faglærere og institutt.
Vi vil realisere målsetningen gjennom følgende delmål for prosjektet:
A) Å styrke studentenes læring gjennom innovative læringsaktiviteter og ved studentenes involvering og medvirkning i forsknings- og arbeidslivsrelevant arbeid.
B) Å utvikle og innføre formative vurderingsformer som styrker dybdelæring og eierskap til egen læring; ved for eksempel å innføre hverandrevurdering og mappeeksamen i MA-emner der det er hensiktsmessig for læringsmål.
C) Å styrke studentdeltakelse i programdesign, samt videreutvikling og iverksettelse av studietilbud og undervisning på program og emnenivå. Dette oppnås ved å arbeide for mer reell studentmedvirkning i IMKs styringsorganer, og gjennom egne studentpanel som etableres for å involvere studentene i utforming og videreutvikling av programdesign og lærings- og evalueringsaktiviteter.
Samarbeid
LINK - Senter for læring og utdanning, UiO
Finansiering
Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse, Program for studentaktiv læring.
Erfaringsdeling
SAMMEN om læring sine prosjektdeltakere stiller gjerne på arrangementer og mindre møter for å presentere og diskutere erfaringer og resultater fra prosjektet, både internt på Universitetet i Oslo og eksternt.
Varighet
2022-2025