Protokoll fra instituttstyremøte 7. mai 2019

Det ble avholdt et styremøte ved IMK den 7. mai 2019 fra 1215 til 1340, rom 418 (Glassburet)

Tilstede: Eiri Elvestad (styreleder), Eli Skogerbø (FVA), Marika Lüders (FVA),Jon Inge Faldalen (FVA), Karoline Andrea Ihlebæk (MVA), Elisabeth Quarré Eggen (TAA), Marius Frans Linus Hillestad (studentrepresentant), Kari Steen-Johnsen (ekstern representant), Aina Nessøe (administrasjonsleder) og Katerina Houben (styresekretær, vara TAA).

Frafall: Maria Kasseth (studentrepresentant)

Studieleder Bjørnar Hjulstad var tilstede fra 12.30 for å presentere sak 12/19, men forlat møtet under behandling av sak 14/2019.


Sak 8/19: Utpeking av to medlemmer til å godkjenne og undertegne protokollen

Følgende styremedlemmer utpekes til å godkjenne og signere protokollen: 

Elisabeth Quarrè Eggen og Karoline Andrea Ihlebæk

 

Sak 9/19: Protokoll fra instituttstyrets møte 12. mars 2019

Saksdokumenter: Protokoll fra instituttstyremøte 12. mars 2019
Vedtak: Instituttstyret godkjenner protokollen.

 

Sak 10/19: Orientering fra ledelsen (O)

- Medieforskerkonferanse 2020 på IMK.

Instituttleder informerte om bakgrunn. Norsk medieforskerlag arrangerer annet hvert år en norsk medieforskerkonferanse. Dette har gått på rundgang mellom de store medieforskermiljøene i Norge. Oslo har ikke hatt ansvar for den nasjonale medieforskerkonferansen etter at den ble en konferanse med grupper og paperpresentasjoner i 2004. På generalforsamlingen til Norsk medieforskerlag ble derfor Oslo bedt om å ta ansvar for den neste norske medieforskerkonferansen. På OsloMet var det liten interesse og de mente det var IMK sin tur siden Høyskolen i Oslo og Akershus (OsloMet) hadde ansvaret for å arrangere den nordiske medieforskerkonferansen i 2013.

Ledelsen ved IMK har derfor tatt på seg ansvaret for konferansen. Instituttledelsen har ved tidligere anledninger informert om dette. Ansatte som er interessert i å være med i den lokale arrangementskomiteen og å være med og utvikle et program for konferansen har blitt invitert til lunsjmøte og blitt bedt om å kontakte instituttleder. Dette er en mulighet for IMK å få vist seg frem og sette sitt preg på et viktig arrangement. Studentene får også anledning til å delta. Arrangementets  finansieres i all hovedsak av inntekter fra deltakeravgift og diverse støtte fra finansieringskilder som RAM, NFR osv.

Innspill fra styret:

Styret mener at styret ikke har vært tilstrekkelig informert om saken før kunngjøringen ble gjort. Ledelsen bes om å sørge for en god informasjonsflyt og en prosess der det involveres bredt fra staben og studentene ved IMK.

Ledelsen tar innspillet til etterretning og etterfølgelse. 

- Status HF økonomi

Bakgrunn: Fakultetet har informert instituttene om et betydelig og økende underskudd i HFs budsjett i flere år framover. Dette gjelder også IMK og det er allerede utarbeidet en plan for grundigere økonomioppfølging. Fakultetet har varslet om innsparinger og for IMKs del kan vi forvente en reduksjon i FP III, som for IMK sin del vil innebære en kutt på en million i satsningen Screen Cultures.  

Innspill fra styret:

Prosjektleder for Screen Cultures (SC) Jon Inge Faldalen mener at en reduksjon på en million kroner kommer til å ha uheldige konsekvenser for prosjektet og programmet, og ber om å videreformidle dette til fakultetet.

Ledelsen informererer om at innsparingstiltakene blir behandlet i Fakultetsstyrets junimøte og at ledelsen skal sørge for at Fakultetet får all relevant informasjon.

- Status søknader til Forskningsrådet.

Bakgrunn: Det er sendt tre søknader til Forskningsrådet, se tidligere informasjon i fredagsbrevet. Erfaringsdeling i forbindelse med søknadsarbeidet blir blant annet tema på de kommende forskermøtene. 

Innspill fra styret: Erfaringsdelingen på IMK eksisterer, men må settes i et system, hvor man kan kanskje også koble på UiO eller HF. Styret ønsker en grundigere gjennomgang av status i forskningssøknader og forskningssamarbeid for øvrig, med både redegjørelsen for status og planer for framtiden.

Ledelsen tar innspillet til etterretning og oppfølging på neste styremøte.


- Utlysninger av prosjektfinansierte stillinger: 

  • Researcher in the project "Barn og internett - risiko og rettigheter" (aktiv utlysning)
  • Forskerstilling på NFR Fripro Digitox-prosjektet
  • Stipendiat på NFR Samrisk prosjektet Pandemic Rhetoric: Risk Communication Strategies in a Changed Media Landscape (PAR)

Bakgrunn: Alle stillingene er eksternt finansierte, og stillingsbeskrivelsene er utarbeidet av de respektive prosjekteierne / forskningsgruppene.

 

Sak 11/19: Orientering fra studentene (O)

Studentene jobber med å aktivesere arbeidet i studentutvalget og planlegger blant annet en sommerfest. Datoen kommer. 

Ledelsen orienterer kort om IMKs støttemidler til faglig-sosiale arrangementer, og studentutvalget oppfordres til å ha kontinuerlig dialog med studielederen og undervisningslederen. 

Sak 12/19: Tilsetting i stilling som universitetslektor / førstelektor i medievitenskap med spesialisering i politisk kommunikasjon og journalistikk (vikariat). 

Vedtak: Enstemmig vedtatt på sirkulasjon 03.04.2019.

 

Sak 13/19: Tilstandsrapport om studiekvalitet (O)

Bakgrunn: Studieleder Bjørnar Hjulstad presenterer rapporten.

UiOs kvalitetssystem i utdanningen forutsetter at instituttene rapporterer årlig om sitt arbeid på feltet til Fakultetet. Hvert fjerde år leverer instituttet i tillegg en større rapport (tilstandsrapport om studiekvalitet) som også legges fram for styret som orienteringssak. 
Styret ble også kort orientert om søkertall 2019.

Saksdokumenter
1.    Framleggsnotat av 29. april 2019
2.    Tilstandsrapport om studiekvalitet ved IMK
 

Innspill fra styret: Det er en økt konkurranse i Oslo om søkerne som ønsker å studere medier og kommunikasjon. IMK bør tenke nøye gjennom sine konkurransefortrinn, og fortsette å jobbe kontinuerlig med både rekruttering (blant annet med skolebesøk ut), gjennomføring og gjennomføring på normert tid. 

Saker til behandling i lukket møte


Sak 14/19: Innstillingen til stillingen som postdoktor, UiO Norden, Living the Nordic Model 

Saken er unntatt offentlighet, jfr off.l. §25. Saksdokumenter distribueres til stemmeberettigede styremedlemmer via lukket hjemmeside.

Vedtak: Innstillingen til stillingen som postdoktor vedtas. Innstillingen og styrets vedtak oversendes til Fakultetet til behandling i TUV.

 

Eventuelt

Sak 15/19: Styremøtedatoer høst 2019 og vår 2020.

Saksdokumenter: Framleggsnotat av 6. mai 2019.

Vedtak: Forslag til datoene vedtas. 

* * *

Ingen flere saker meldt.

Publisert 8. mai 2019 15:04 - Sist endret 23. jan. 2024 13:43