Nå kan du studere «De kaller meg ulven» ved Det humanistiske fakultet

Utforsk Zeshan Shakars kritikerroste roman med utgangspunkt i fag som litteratur, religion og kjønn. De nye mikroemnene er åpne for alle interesserte.

Bildet viser en mann som ser i kamera. Mannen er forfatter Zeshan Shakar.

ÉN BOK, FLERE FAGLIGE ANALYSER: I helt nye mikroemner kan interesserte på og utenfor UiO til høsten studere Zeshan Shakars roman, «De kaller meg ulven». Foto: Erika Hebbert

Det humanistiske fakultet tilbyr nå et knippe samlingsbaserte mikroemner på 2,5 studiepoeng som er åpne for alle UiO-studenter og andre interesserte. Det kreves ingen forkunnskaper for å ta emnene.

– Nå er Zeshan Shakar på pensum, med en bok som tematiserer hvordan Oslo har utviklet seg og hvordan det er å vokse opp mellom to kulturer, sier studiedekan Gunn Enli.

– Alle mikroemnene tar utgangspunkt i boka, men analyserer den fra ulike faglige ståsteder.

Mikroemnene kan være interessante for deg som:

• vil ha faglig påfyll etter noen år i arbeidslivet
  • er lærer i videregående skole
  • er glad i litteratur
  • mangler noen studiepoeng for å fullført graden din
  • er student ved UiO

Seks emner studieåret 2023/24

Høst 2023:

Vår 2024:

Fristen for å søke om å bli enkeltemnestudent ved UiO til vårens emner er 15. desember. Påmeldingen til enkeltemner åpner 12. januar kl. 09:00.

Søk deg til vårens emner

Tilgjengelig og relevant for mange

For å ta emnene trenger du kun generell studiekompetanse. Du kan velge om du vil ta ett eller flere emner.

– Vi tar ikke betalt for mikroemnene, utover selve studieavgiften. 2,5 studiepoeng tror vi også er lite nok til at de interesserte kan ta seg tid til å prøve det ut, sier studiedekan Gunn Enli.

Mikroemnene er kvalitetssikret i forhold til læreplanene så de skal kunne passe som faglig påfyll for lærere i videregående skole.

Emnene er knyttet til prosjektet Hele HF leser, hvor «De kaller meg ulven» er årets bok. Alle fakultetets førsteårsstudenter får et gratis eksemplar av boka.

Hvordan søker du?

Hvis du er interessert i å ta mikroemner og ikke allerede er student ved UiO, må du søke opptak som enkeltemnestudent

Av Elisabeth Brinch Sand
Publisert 23. mai 2023 09:37 - Sist endret 5. juni 2024 07:40