Innkalling til møte 2-2024

Saker til behandling i åpent møte

Ordinære saker

V-SAK1: Utpeking av to medlemmer til å godkjenne og undertegne protokollen

Vedtaksforslag:

Fakultetsstyret vedtar at følgende personer pekes ut til å godkjenne og undertegne protokollen for 12. april 2024:

____________________ og _____________________

Orienteringssaker

O-SAK1: Oppsummering etter Humaniorafestivalen 2024

Prosjektleder Agnete Håland og seksjonssjef for kommunikasjon Petter Løken orienterer i møtet.

• Ingen saksdokumenter

O-SAK2: Status for arbeidet med integrering av internasjonalt ansatte

En av dekanatets viktige saker i 2019 var arbeidet med integrering av fakultetets internasjonalt ansatte. Som en første del av dette arbeidet vedtok FS en handlingsplan for oppfølging og praktisering av språkkravet, FS 2/2020. Som trinn to vedtok fakultetsstyret en tiltakspakke for å bedre mottak av nyansatte der et eget mentorprogram er en viktig bestanddel, FS 6/2021. I dette møtet gir forskningsdekanen styret en orientering om hvordan det går.

Hilde Kristine Sletner, Greta Holm og Helga Reiss fra HR-personal presenterer.

• Ingen saksdokumenter

O-SAK3: Orientering om utdanningssatsingen og HF:Digital

Dekanatet ønsker å holde fakultetsstyret løpende orientert om arbeidet med strategiske satsinger. I dette møtet vil arbeidet med utdanningssatsingen og HF:Digital bli presentert.

Saken gir en oversikt over igangsatt arbeid i forbindelse med de syv fellessporene som er blitt identifisert i prosessen siden forrige styremøtet, samt igangsatte aktiviteter gjennom HF:Digital.

Vedtaksssaker

V-SAK2: Oppnevning av nye medlemmer i valgstyret – student- og representant for midlertidig vitenskapelig ansatte

Studentmedlemmene og representant for midlertidig vitenskapelig ansatte sitter bare for ett år av gangen og nye må oppnevnes for året 24/25.

Representantene som satt i 2023, Zarlasht Waziri for studentene og Michela Iacorossi for midlertidig vitenskapelig ansatte, har sagt seg villig til å sitte ett år til.

Vedtaksforslag:

Fakultetsstyret godkjenner forslaget til representanter for studentene og midlertidig vitenskapelig ansatte i fakultetets valgstyre for perioden 1.1.24-31.12.24.

V-SAK3: Endringer i studieporteføljen fra og med studieåret 2025/26

Fakultetene melder årlig inn sine forslag til endringer i neste års studieprogramtilbud til UiO. Universitetsstyret vedtar neste års studieprogramtilbud i sitt møte i juni hvert år.

Vedtaksforslag:

Fakultetsstyret vedtar å anbefale overfor universitetsstyret

• nedleggelse av bachelorprogrammet Asia- og Midtøsten-studier
  • nedleggelse av bachelorprogrammet Klart språk
  • etablering av bachelorprogrammet Kina-studier med kinesisk
  • etablering av bachelorprogrammet Japan-studier med japansk
  • etablering av bachelorprogrammet Midtøsten-studier med arabisk, persisk og tyrkisk (med tre studieretninger i hhv. arabisk, persisk og tyrkisk)
  • etablering av bachelorprogrammet Retorikk og språklig kommunikasjon
  • etablering av bachelorprogrammet Klima, miljø og menneske

Vedlegg:

V-SAK4: Årsrapport 2023

Vedtaksforslag:

Fakultetsstyret godkjenner årsrapporten for Det humanistiske fakultet for 2023.

Diskusjonssaker

Ingen saker

Saker til behandling i lukket møte

Ingen saker