Innkalling til møte 7-2022

Det humanistiske fakultet

Saker til behandling i åpent møte

Ordinære saker

V-SAK1 Utpeking av to medlemmer til å godkjenne og undertegne protokollen

Vedtaksforslag:

Fakultetsstyret vedtar at følgende personer pekes ut til å godkjenne og undertegne protokollen for 09.12.2022:

____________________ og _____________________

Orienteringssaker

O-SAK1 Protokoll fra fakultetsstyrets møte 4. november

O-SAK2 Fakultetsstyrevalget

Fakultetsdirektør Monica Bakken og medlem i valgstyret, Magnus Garder Evensen, orienterer om valget og utfordringer knyttet til nominasjon og valg.

O-SAK3 Hele HF leser!

Studiedekanen Gunn Enli presenterer erfaringer med tiltaket og oppsummerer gjennomføringen av prosjektet høsten 2023.

O-SAK4 Prosjekt Helhet

Prodekan Gunn Enli presenterer.

Prosjekt Helhet er utviklet i undervisningsledernettverket, og måtet er at HFs studier skal bli mer relevante for flere. I første fase vil vi jobbe med å etablere et godt datagrunnlag, noe vi er i gang med. Fra høsten 2023 vil vi starte med å definere konkrete tiltak, i samarbeid med fagmiljøene og programrådene. Studiedekanen presenterer bakgrunn og prosessplan for prosjektet.

Diskusjonssaker

D-SAK1 Strategiske satsinger

Dekan Frode Helland presenterer.

Det er to elementer som skal diskuteres med fakultetsstyret:

• Justering av innholdet i satsingen og et nytt element som omhandler en utdanningssatsing
  • Diskusjon av mandat for bærekraftsatsing

Vedtakssaker

V-SAK2 Fordeling etter statsbudsjett 2023 og økte energikostnader

Etter at statsbudsjett for 2023 ble lagt frem i oktober er det klart at enhetene på UiO få bevilgningsreduksjoner grunnet endringer i rammene til UH-sektoren. I tillegg er det sendt ut informasjon fra UiOs ledelse om at alle enheter kommer til få et engangskutt i rammen for 2023 grunnet merkostnader for energi.

Det er ønskelig å informere fakultetsstyret om endringene i rammen grunnet statsbudsjettet og økte energikostnader, samt prinsippene for fordeling av kuttene ned på enhetene. HF ønsker i hovedsak å følge de samme prinsippene for fordeling av kuttene som UiO legger opp til.

Universitetsstyret behandlet denne saken på sitt møte 6.12.22:

v-sak-47-22-justering-i-fordeling-2023.pdf (uio.no

Dekanen og seksjonssjef Trude Jensen legger fram saken.

Forslag til vedtak:

Dekanen gis fullmakt til å foreta endringer som følger av UiOs justeringer i fordelingen for 2023.

V-SAK3 Møteplan for 2023

Saksdokument:

V-SAK4 Programplan for PhD-utdanningen

Forslag til endringer i programplan og utfyllende bestemmelser for HFs ph.d.-program legges fram for vedtak.

Saksdokumenter:

Saker til behandling i lukket møte

D-SAK2 Evaluering og oppsummering av styrets arbeid i perioden

Eventuelt