Innkalling til møte 1-2024

Saker til behandling i åpent møte

Ordinære saker

V-SAK1: Utpeking av to medlemmer til å godkjenne og undertegne protokollen

Vedtaksforslag:

Fakultetsstyret vedtar at følgende personer pekes ut til å godkjenne og undertegne protokollen for 8. mars 2024:

____________________ og _____________________

Orienteringssaker

O-SAK1 Strategiske satsinger – oppfølging etter styrevedtak 15.12.23

Notatet redegjør for oppfølgingen av de strategiske satsingene etter styrevedtaket i desember 2023 og hvilke aktiviteter som er planlagt videre.

Seksjonssjef Julianne Krohn-Hansen, seksjonssjef Rasmus Andresen og rådgiver Karoline Opsahl deltar på saken.

O-SAK2 Rapport fra arbeidsgruppe for revisjon av HFs arbeidspliktbestemmelser

Dekanen nedsatte september 2023 en arbeidsgruppe som skulle se på fakultetets retningslinjer for arbeidsplikt for vitenskapelig ansatte med sikte på revisjon og forenkling. Arbeidsgruppen har levert et forslag om et mer grovkalibret system, hvor bruk av undervisningsressurser planlegges fremover i stedet for å regnskapsføres bakover i tid.

Saken legges frem for fakultetsstyret til orientering 8. mars og til diskusjon 21. juni. Fakultetsstyret fatter vedtak i saken 20. september.

O-SAK3 Endelig fordeling til Det humanistiske fakultet for 2024

Fakultetet mottok endelig disponeringsskriv fra UiO i begynnelsen av januar. Statsbudsjettet gir ingen større endringer, men UiO har fordelt trekk knyttet til innføring av studieavgift for studenter utenfor EØS/Sveits til enhetene.

Seksjonssjef Trude Jensen redegjør for saken.

Saksdokumenter:

O-SAK4 Orientering om årsresultat 2023 og virksomhetsrapportering 3. tertial 2023

Som en del av virksomhetsstyringen ved UiO, orienteres fakultetsstyret om årsresultatet for HF for 2023 og tertialrapporten for 3. tertial 2023.

Dekan Frode Helland og seksjonssjef Trude Jensen redegjør for saken.

Diskusjonssaker

Ingen saker

Vedtakssaker

V-SAK2 Oppnevning av valgkomité for stilling som instituttleder ved Institutt for filosofi, idé- og kunsthistorie og klassiske språk (IFIKK)

Instituttstyret ved Institutt for filosofi, idé- og kunsthistorie og klassiske språk (IFIKK) vedtok 7. desember 2023 en anbefaling om at instituttleder for årene 2025-2028 skal utpekes ved valg ved instituttet. Fakultetsstyret godkjente forslaget om å endre rekrutteringsform fra tilsatt til valgt instituttleder i ekstraordinært styremøte 26. januar 2024.

Forslag til vedtak:

Fakultetsstyret godkjenner forslaget fra instituttstyret ved Institutt for filosofi, idé- og kunsthistorie og klassiske språk, og oppnevner herved følgende valgkomité for valg av instituttleder ved Institutt for filosofi, idé- og kunsthistorie og klassiske språk for perioden 1.1.25-31.12.28:

Professor Øystein Linnebo, professor Christine Amadou, rådgiver Caroline Strutz Skei og student Benjamin Berglen.

Saksdokumenter:

V-SAK3 Kunngjøring av stillinger som instituttleder ved fem institutter ved Det humanistiske fakultet for perioden 1.1.25-31.12.28

Seks av syv institutter på Det humanistiske fakultet skal rekruttere nye instituttledere fra 1.1.25.  Fem av instituttene har vedtatt å fortsette nåværende rekrutteringsform med ansatt instituttleder.

Søknadsfrist er planlagt til 21. eller 28. april 2024, og intervjuer planlagt gjennomført før sommeren. Instituttstyrene er innstillende organ, og ansettelse vedtas i fakultetsstyret 20. september.

Forslag til vedtak:

Fakultetsstyret vedtar forslag til kunngjøringstekster med de endringer som fremkom i møtet. Ansettelsen er for en periode på fire år. Stillingene finansieres av enhetene.

Saksdokumenter:

Saker til behandling i lukket møte

Eventuelt

Publisert 1. mars 2024 13:10 - Sist endret 1. mars 2024 13:53